Branża lotnicza przygotowuje się do sezonu letniego. W rejsach do i z Lotniska Chopina dostępnych będzie 20,7 mln foteli, z czego ponad 11 mln zaoferuje LOT, odpowiadający za 60,4 proc. operacji „Okęcia”. Drugim największym operatorem będzie Wizz Air, który urośnie aż o 12 proc. Trzecim najbardziej zapracowanym przewoźnikiem będzie Enter Air, który zmniejszy działalność w Warszawie o 15 proc. Wśród najpopularniejszych kierunków znajdą się Amsterdam, Paryż i Frankfurt, ale także Kraków i Wrocław. Linie lotnicze otrzymały od koordynatora slotów więcej praw niż we wstępnym rozdaniu.
Porównując
wstępny raport slotowy dla Lotniska Chopina na sezon letni z zaktualizowanym dokumentem widać wzrost liczby operacji, gdyż zmalał odsetek odrzuconych wniosków o prawa na start i lądowanie. Zewnętrzny koordynator slotów na „Okęciu” przyznał ostatecznie 84,9 proc. wnioskowanych slotów, podczas gdy wstępne rozdanie wskazywało alokowanie slotów w 67,8 proc. przypadków.
Liczba operacji pasażerskich w stołecznym porcie wyniesie maksymalnie 123 328, a wliczając operacje cargo wynika, że łączny ruch na Lotnisku Chopina wyniesie 124 763 operacje, o 17,4 proc. więcej niż w poprzednim sezonie letnim. Linie lotnicze udostępnią w rejsach pasażerskich 20 714 486 foteli, co oznacza wzrost o 11,8 proc. w porównaniu do początku ubiegłorocznego lata i wzrost o 29,6 proc., jeśli pod uwagę weźmie się koniec sezonu letniego.
Najwięcej operacji (35 598) wykonają embraery 195, podczas gdy za obsługę 19 126 lotów pasażerskich odpowiadać będą boeingi 737-800. Z kolei 17 515 operacji wykonają airbusy z A320. Boeingi 737 MAX 8, które użytkują Polskie Linie Lotnicze LOT, zrealizują 16 222 lotów. Podobnie wygląda kwestia liczby przewiezionych pasażerów – najwięcej pasażerów przewiozą embraery 190 i airbusy A320 (po 4,2 mln podróżnych) oraz wąskokadłubowce amerykańskiej produkcji, którymi maksymalnie będzie mogło polecieć 3,6 mln pasażerów.
Lider ruchu operacyjno-pasażerskiego
Największym operatorem będą – co nie może zaskakiwać – Polskie Linie Lotnicze LOT, które zrealizują 75 392 operacje, generując 60,4 proc. łącznego ruchu na warszawskim lotnisku. Liczba operacji LOT-u w lecie wzrośnie o zaledwie 1,2 proc., a w lotach narodowego przewoźnika dostępnych będzie 11 054 233 foteli. 14,3 proc. ruchu wygeneruje Wizz Air – węgierski operator urośnie aż o 12,3 proc. Niskokosztowy operator wykona łącznie 17 960 lotów, oferując 4 286 708 foteli.
Trzecim największym przewoźnikiem, w lotniczym sezonie letnim, będzie Enter Air. Czarterowe linie, które „slotów na „Okęciu” nie oddadzą”, przewiozą maksymalnie 712 584 pasażerów, realizując 3 772 operacje. Udział w rynku lotów Entera, którego podaż lotów zmaleje o 15,1 proc., to zaledwie 3 proc. Niewiele mniej rejsów (3 300) wykona Lufthansa, która lotami z i do swoich dwóch baz będzie mogła przewieźć 493 698 pasażerów (o 10 proc. więcej niż rok wcześniej). Udział niemieckiego przewoźnika w rynku lotów w Warszawie to 2,6 proc. (wzrost o 0,5 pkt proc.).
1 744 operacje zrealizują linie Ryanair, które za pomocą swoich boeingów 737 będą mogły przewieźć 332 442 pasażerów. KLM, któremu przypadnie 1,3-proc. udział w rynku, udostępni w lotach z i do Amsterdamu 285 948 foteli, realizując 1 680 operacji. Austrian Airlines, Finnair i Air France, powinny wykonać odpowiednio 1 620, 1 560, 1 496 operacji. Podaż miejsc w lotach przewoźnika z Austrii wyniesie 194 400, operator z Finladnii zaoferuje 175 488 foteli, a francuskie linie lotnicze udostępnią 92 400 miejsc, a w rejsach brytyjskiego flagowca dostępnych będzie 243 234 fotele.
Amsterdam najpopularniejszym kierunkiem
Najwięcej operacji, bo aż 3 360 zrealizowane zostanie do i z Amsterdamu. KLM i LOT w takich rejsach udostępnią 594 348 foteli. Drugim najpopularniejszym kierunkiem będzie Paryż. Dwie linie lotnicze: Air France i PLL LOT, wykonają między dwoma miastami łącznie 3 056 operacji, oferując 472 774 fotele. Na najniższym stopniu podium popularnych tras z „Okęcia” znajdzie się Frankfurt. Do i z portu w stolicy Hesji odbędzie się 2 936 operacji, a oferowanie wynosi 457 456 miejsc.
Czwartą i piątą pozycję wśród 10 najpopularniejszych kierunków zajęły: Wiedeń i Kopenhaga. W przypadku austriackiej stolicy, w obie strony, wykonane zostanie 2 932 operacje; linie zaoferowały 351 584 fotele. Z kolei między Warszawą a duńskim miastem stołecznym przewoźnicy zrealizują 2 914 rejsów, przewożąc maksymalnie 298 456 pasażerów. W drugiej piątce czołowej „10” znalazły się: Monachium (2 880 lotów), Antalya (2 793), Kraków (2 569), Wrocław (2 516) i Londyn-Heathrow (2 454).